Projecte BcnE+S, de Prevenció de Residus

Benvolgudes famílies,

Com a escola sostenible hem participat en el projecte de Prevenció de Residus de “Barcelona Escoles + Sostenibles (BcnE+S)“, abans Agenda 21 Escolar.
La iniciativa està adreçada a tots els centres educatius de la ciutat compromesos amb la sostenibilitat, és a dir, que integren els seus principis en la seva gestió i en el seu programa educatiu. Pel que fa a la nostra escola, la comissió encarregada del projecte BcnE+S suposa una comissió mixta més de l’organigrama de l’escola, formada tant per mestres com per famílies i alumnes. Per aquest motiu, les famílies i els alumnes també van participar activament en la redacció i en la presa de decisions associada al Pla de Prevenció del centre. A més, es van fer assemblees a totes les classes de l’escola (que durant el curs escolar 2013/2014 anaven des de P3 fins a 3er de primària) on els nens van expressar com podien reduir els residus. Van sortir idees molt originals i interessants que la mainada va reflectir mitjançant dibuixos i frases.

Ens han fet arribar la versió definitiva la Guia de Prevenció de Residus en Centres Escolars. És molt interessant, us adjuntem l’enllaç a la guia, ja que en sou els principals protagonistes!!!

pla-prevencio-residus

Aquestes són les activitats que ha portat a terme l’Escola dins el projecte:

Reducció del malbaratament alimentari i dels envasos de iogurt individuals

L’empresa del servei de menjador de l’Escola La Maquinista empra un sistema original mitjançant el qual, a partir d’un mínim obligatori, cada alumne es serveix la quantitat de menjar que vol. Amb aquesta metodologia es minimitza el malbaratament alimentari, ja que els nens/es, generalment, s’acaben el que tenen al plat quan tenen la possibilitat de servirse sols. Com a part d’aquest concepte serveixen els iogurts en envasos grans i així també redueixen el total d’envasos lleugers generats.

Reducció dels envasos de iogurt individuals

La compra de iogurt en envàs gran (de 3,5 kg de iogurt) a l’Escola Maquinista suposa una reducció d’un 11% dels residus d’envàs generats. Actualment, amb 8 pots grans de iogurt (l’envàs dels quals pesa 143 g) es substitueixen els 215 iogurts individuals que farien falta (l’envas de cadascun dels quals pesa 6 g). Aquesta acció, tenint en compte que al llarg del curs el iogurt es serveix un total de 60 dies l’any, suposa una reducció de 9 kg de residus d’envàs al llarg de l’any (equivalent a uns 40 g de residus d’envàs per cada usuari de menjador i curs). A més a més, l’estalvi econòmic de l’acció els permet oferir iogurt ecològic als infants sense generar un sobrecost en relació al convencional.

Reducció de residus pel foment dels mitjans electrònics

A l’Escola La Maquinista han quantificat la reducció de residus i els estalvis econòmics assolits amb l’ús de mitjans electrònics. Per una banda, l’escola regala a les famílies un llapis de memòria que s’utilitzarà al llarg de tota l’escolaritat i en el qual, dos cops l’any, les mestres lliuren a les famílies fotografies i exemples de les activitats fetes a l’aula. Abans, aquesta informació es lliurava en un CD. La substitució de discos compactes pel llapis de memòria que va significar, durant el curs 2013/2014, un estalvi d’uns 9,5 kg de plàstic/any (equivalents a 29 g de plàstic per alumne/ any) i de 190 €/any (equivalents a 0,58 € per alumne/any). A més a més, aquesta mesura suposa un gran estalvi de fotocòpies i impressions en paper. Addicionalment, mitjançant l’enviament de circulars electròniques a 138 famílies durant el curs 2013/2014, es va aconseguir estalviar un total de 64,53 kg de residus de paper i 490 € (equivalents al preu del paper i dels tòners no consumits gràcies a l’ús del correu electrònic). Cada circular enviada per correu electrònic va suposar una reducció de 5 g de residus de paper i 4 cèntims d’€ per família (equivalents a un full de paper imprès per les dues cares).

Vídeo de les famílies sobre la prevenció de residus

A l’Escola La Maquinista celebren la Setmana de la Prevenció de Residus. La comissió Natura (formada per mestres, famílies i alumnes) proposa i organitza activitats diàries per tal de conscienciar al professorat, l’alumnat i les famílies de l’impacte sobre el medi ambient dels residus que generem. Amb aquest motiu, el curs 2013-2014, la ‘BRIGADA VERDA’ va visitar l’escola a l’hora de sortida dels nens i va entrevistar diverses famílies per conèixer de primera mà quins hàbits tenen de consum en la vida diària i l’impacte que tenen sobre el medi ambient. El resultat de les entrevistes va ser un fantàstic vídeo que serveix per difondre i reflexionar entorn de la prevenció.

També hem participat en més iniciatives amb altres escoles, com:

Comunicació electrònica amb les famílies: Sovint la comunicació constant amb les famílies sol ser una font de generació de papers (circulars, menús escolars, àlbums, etc.). L’ús del correu electrònic o d’altres mitjans digitals per aquest tipus de comunicació escolar és una pràctica cada vegada més estesa. Moltes escoles ja han introduït l’ús del correu electrònic amb aquelles famílies que, de forma voluntària, han preferit rebre les notificacions per internet. Altres, com a l’Escola La Maquinsita, ja ho fan per l’enviament de circulars a totes les famílies. En aquests casos, la informació es penja també a la web dels centres.

Reutilització de roba: A l’Escola La Maquinista són les famílies les que organitzen sistemes de reutilització o mercats d’intercanvi de roba i d’altres objectes que encara es troben en bon ús.

Reutilització de material per a mobiliari escolar: A l’Escola La Maquinista, les caixes i els pneumàtics vells són elements de joc pel pati de l’escola.

Tasses pel cafè dels mestres: el professorat fa servir tasses reutilitzables i així redueixen el consum de gotets de plàstic d’un sol ús per al cafè.